SPORTSNØRD

Udnyt:

Konkret viden

Fornemmelse for sport

Taktik

Loppespilsfærdigheder

Bluff

Modstandernes overmod

TRYK PÅ DE 5 BILLEDER FOR AT SE DEM I STORT FORMAT

Ideen til Sportsnørd opstod på cykelturen hjem fra en fodboldtræning, hvor jeg endnu engang havde været vidne til anvendelsen af den enorme mængde af navne, episoder og begivenheder inden for fodboldverdenen, der lå gemt og klar til brug i mine holdkammeraters hoveder.

Normalt ville et quizspil med inddragelse af al denne viden blive umuligt at spille for almindeligt sportsinteresserede, men med den pågældende idé (se beskrivelsen af kategorierne nedenfor) tror jeg, at det er lykkedes at skabe et quizspil, der kan spilles med lige stor fornøjelse af en samling sportsnørder som af en samling almindeligt sportsinteresserede, og hvor det endda i en blandet forsamling er muligt for sidstnævnte at slå nørderne, hvis de formår at bluffe, spille taktisk klogt, lukrere på modstandernes overmod og/eller vise sublime loppespilsfærdigheder.

Emnerne i Sportsnørd er valgt, så de nogenlunde følger (min vurdering af) befolkningens interesse.

Der er 750 kategorier og 750 spørgsmål om fodbold (og Sportsnørd kan også spilles som et rent fodboldspil).

Der er 750 kategorier og 750 spørgsmål om håndbold, atletik, cykelsport og sommer-OL (som jeg har forkortet til HACO).

Der er 750 kategorier og 750 spørgsmål inden for emnet "Blandet", hvor f.eks. tennis, motorsport, badminton og boksning er vægtet langt højere end pelota, hurling og bandy.

I en kategori gælder det om at kunne nævne så mange svar som muligt inden for den enkelte kategori. Deltagerne melder hinanden op, og højstbydende får lov at prøve at leve op til sin melding. Hvis man f.eks. ser på fodboldkategorien til venstre (øverste af de tre kategorier), vil fodboldnørder nok lande på meldinger i området 7-11, mens almindeligt sportsinteresserede vel havner omkring 1-3.

Læs evt. mere i spillereglerne.

I spørgsmålene, hvor svarene alle er et tal, gælder det om at ramme tættest muligt på svaret. Alle deltagere afgiver deres svar på en skriveplade (små whiteboards), så man ikke kan bruge hinandens svar som udgangspunkt for sit eget.

Læs mere i spillereglerne om, hvordan spørgsmålene og kategorierne er knyttet sammen, hvordan man bliver anfører, og hvilken fordel man har af det, hvordan loppespillet kommer ind i det hele og hvordan man rykker rundt på brættet.

Læs spillereglerne

Se spillepladen

Læs om spillets indhold

 

Tilbage til forsiden